fbpx
 

Starten als ondernemer? Zo krijg je overzicht!

door Kim Soemers september 29, 2021Blog

Starten als ondernemer? Zo krijg je overzicht!

Yes, het is zover: je hebt besloten om als ondernemer te starten of misschien ben je al begonnen. Waarschijnlijk komt er heel veel op je af en wil je van alles tegelijk doen. Daardoor kan het zo zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet en je uiteindelijk veel minder productief werkt dan dat je zou willen. Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat je overzicht houdt en deze niet verliest. Je zult zien dat dit niet alleen heel erg fijn is voor jezelf, maar ook dat je efficiënter gaat werken. Wanneer je efficiënt werkt, zul je veel productiever zijn en daardoor kun je meer geld verdienen. Het is dus erg belangrijk om overzicht te krijgen en te houden. In dit artikel geef ik je hiervoor een aantal tips. Lees dus snel verder!

Tips voor het scheppen van orde in de chaos

Wanneer je al een tijdje bezig bent als ondernemer, kun je het overzicht al een beetje kwijt zijn geraakt. Het is dan een goed idee om orde te scheppen in de chaos. Ga je starten als ondernemer of ben je al gestart? Dan is het slim om al direct geordend te gaan werken. Dat kun je doen door daadwerkelijk al je processen te structureren en onder te verdelen in verschillende mappen of labels. Denk hierbij aan het op orde brengen van je mailbox tot aan het structureren van je agenda. Ook content zoals webteksten, afbeeldingen en social media berichten kun je ordenen. Hieronder vertel ik je hoe je dat kunt doen.

Zo breng je jouw mailbox op orde!

Als ondernemer kun je allerlei verschillende mailtjes krijgen. Van nieuwsbrieven tot aan Linkedin-meldingen en van mails van klanten tot aan mails van andere ondernemers. Door al die verschillende mailtjes kan jouw inbox erg onoverzichtelijk worden. Je houdt overzicht door per soort bericht een aparte map aan te maken.

Maak bijvoorbeeld mappen voor:

  • Iedere klant: zet elk bericht dat de klant naar jou stuurt hierin;
  • Nieuwsbrieven: schrijf je alleen in voor nieuwsbrieven die je echt interessant vindt en zet ze in een aparte map neer;
  • Mails van andere ondernemers: heb je veel mail contact met andere ondernemers? Zet hun berichten dan hierin neer;
  • Mails van partijen waarbij je bent aangesloten: denk hierbij aan berichten van het bedrijf waarbij je jouw website host of aan berichten van een social media tool dat je gebruikt.

Door al het inkomend mailverkeer te ordenen in mappen, houd je overzicht in je mailbox. Bovendien zijn hierdoor alle berichten die je ooit hebt ontvangen ook nog eens makkelijker terug te vinden.

Zo breng je structuur aan in jouw agenda!

Maak je gebruik van een agenda? Dan kan het fijn zijn om daar ook orde in te scheppen. Geef elke taak en afspraak een eigen kleur. Door dat te doen, zie je in één oogopslag wat je wanneer hebt gepland.

Geef bijvoorbeeld een kleur aan:

  • Privé afspraken;
  • Face to face afspraken met klanten;
  • Online afspraken met klanten;
  • Taken die je nog moet doen.

Sommige mensen vinden het zelfs fijn om per dag elke afspraak en/of taak dat is afgerond groen te arceren. Dat houdt je agenda nog overzichtelijker. Hierdoor zie je namelijk elke dag wat je die dag al hebt gedaan en wat je nog moet doen. Daardoor wordt het makkelijker om in te schatten of je die dag gas bij moet geven of het gas juist wat kunt loslaten.

Werk met een online opslag!

Het is heel verstandig om met een online opslag, zoals Google Drive of Dropbox, te werken. Zet op de online opslag alle belangrijke documenten, zodat je ze niet gelijk kwijt bent wanneer bijvoorbeeld je laptop crasht. Bovendien kun je hierdoor op elk moment, op iedere plek en op verschillende apparaten bij je bestanden komen. En dat is natuurlijk wel zo fijn!

Houd de online opslag geordend

Door al jouw bestanden op te slaan op een online opslag, kan het al gauw een chaos worden. En dat kan jou natuurlijk behoorlijk belemmeren als je overzicht wilt houden en efficiënter wilt gaan werken. Om ook hier het overzicht te bewaren, is het belangrijk dat je al vanaf het begin jouw online opslag geordend houdt. Maak bijvoorbeeld per klant een map aan en zet hierin alle documenten omtrent die klant. Facturen, offertes, btw-aangiften, notities, geschreven blogartikelen, afbeeldingen: daadwerkelijk alles kun je geordend in mappen op de online opslag opslaan.

Wil jij graag efficiënter werken? Vraag een efficiëntiesessie bij mij aan!

Met deze tips kom je al een heel eind bij het krijgen en houden van overzicht. Wanneer je met deze tips aan de slag gaat, zul je zien dat je rust en leegte in jouw hoofd creëert en productiever zult zijn. Bovendien is alles veel makkelijker terug te vinden, wat je ook weer enorm veel tijd en frustratie kan schelen. Wil je graag weten hoe je nog efficiënter kunt werken? Vraag dan een efficiëntiesessie bij mij aan! Dankzij zo’n sessie krijg jij helder welke stappen je kunt zetten om jouw bedrijf te laten groeien. Of je nu gaat starten als ondernemer, net bent gestart of al een aantal jaren onderneemt; iedere ondernemer krijgt dankzij deze sessie nieuwe en verhelderende inzichten. Vraag dus vandaag nog jouw efficiëntiesessie aan!