fbpx
Selecteer een pagina
 
DOOR KIM SOEMERS
september 8, 2022Blog

In 2020 richtte ik (Kim) Virtual Green op om andere ondernemers te helpen hun bedrijfsprocessen zo goed mogelijk te laten verlopen en hen te ontzorgen. Inmiddels heb ik een heel team van professionals om mij heen verzameld die elk goed zijn in een bepaald vakgebied. In dit artikel geef ik het woord aan mijn Marketing Assistant Isabella Louwerens. Isabella ontzorgt onze opdrachtgevers op het gebied van marketing. Dat doet zij door voor hen diverse marketingactiviteiten uit te voeren en de meest prachtige visuals te maken, waardoor onze opdrachtgevers meer potentiële klanten bereiken én binnenhalen. Wil je weten hoe zij dat doet en wat zij voor jouw bedrijf kan betekenen? In dit artikel vertelt Isabella je er alles over, lees dus snel verder!

First things first: een nulmeting

Om mijn marketingactiviteiten voor een opdrachtgever zo goed mogelijk te kunnen doen, voer ik eerst een social media audit uit. Hieronder vertel ik je welke gegevens ik tijdens zo’n audit analyseer en waarom.

Wat analyseer ik tijdens een sociale media audit?

Op de sociale mediakanalen van de klant bekijk ik de statistieken die de kanalen achter de schermen verzamelen. Uit deze statistieken kan ik namelijk veel opmaken zoals:

  • Welke mensen het bedrijf op social media aantrekt.
  • Waar deze mensen wonen.
  • Wie deze mensen zijn.
  • Wanneer deze mensen op social media actief zijn.
  • En hoe vaak zij op social media actief zijn.

Het opzetten van een sociale media strategie

Aan de hand van deze informatie kan ik een sociale media strategie opzetten. Ik kan namelijk bepalen welke content interessant is voor de doelgroep en wanneer het bedrijf het beste berichten op social media kan zetten. Is een groot deel van de klanten iedere donderdagochtend van 10 tot 11 actief op een bepaald sociale mediakanaal? Dan is het natuurlijk een heel goed idee om op dat kanaal op donderdagochtend tussen 10 en 11 een bericht online te zetten.

Visuals

Ik kijk ook naar de berichten die de opdrachtgever op zijn sociale mediakanalen heeft geplaatst. Hoe zien deze berichten eruit? Wat wil de klant uitstralen? Wat is de huisstijl van de klant? Passen de gepubliceerde berichten bij de huisstijl van de klant en straalt de klant ermee uit wat hij wilt uitstralen?

Het uitvoeren van een website audit

Het is ook mogelijk om mij een website audit te laten uitvoeren. Tijdens zo’n audit kijk ik eerst naar de teksten en afbeeldingen die op de website staan. Komen in de teksten bijvoorbeeld voldoende call to actions voor? Neemt de opdrachtgever zijn klant echt mee in zijn verhaal, doelen, missie en strategie? Zal een websitebezoeker geïnteresseerd genoeg zijn om bijvoorbeeld over te gaan tot een aankoop of het opnemen van contact? Of kan dit allemaal beter?

Hoe ziet de website eruit?

Tijdens de website audit kijk ik ook naar hoe de website eruitziet. Staat op elke pagina wel voldoende informatie of juist te veel informatie? Kan sommige informatie niet beter naar een andere pagina worden verplaatst? Moet er een pagina bij komen of juist worden verwijderd? Het doel van de website moet zijn dat je de bezoeker echt over de hele website meeneemt, want je wilt voorkomen dat ze alleen op de homepagina of contactpagina blijven. Als je ze over jouw hele website kan meenemen, leren ze namelijk wie jij bent, waar jouw bedrijf voor staat en wat ze dankzij jou kunnen bereiken. Zo had een klant laatst een hele mooie website, maar wel met heel veel tekst, foto’s en informatie. En als ik hierbij al denk: ‘nou laat maar. Dit vind ik niet meer leuk om te lezen’, dan heeft een potentiële klant dat al helemaal.

Een begin maken aan de marketingactiviteiten op social media

Zijn de nulmetingen gedaan? Dan is het tijd om een begin te maken aan de marketingactiviteiten. Als eerste begin ik vaak met het maken van de visuals voor op sociale media.

Visuals voor op sociale media

Aan de hand van de huisstijl van de opdrachtgever en wat hij wilt uitstralen, maak ik verschillende soorten visuals voor op sociale media. Uit mijn ontwerpen mag de klant een ontwerp kiezen die we daadwerkelijk gaan gebruiken. Vindt een klant 2 visuals heel mooi? Dan voeg ik deze samen tot 1 visual waar de klant helemaal blij mee is.

Het opstellen en inrichten van de contentkalender

Heb ik de social media audit heb uitgevoerd? Zijn de visuals zijn gekozen? En is samen met de opdrachtgever is overeengekomen hoe vaak en wanneer er op social media berichten online moeten komen? Dan is het tijd voor het inrichten van de contentkalender! Een contentkalender is een kalender waarin de social media berichten staan die ik voor een bedrijf schrijf. In de kalender staat precies op welke dag en welk tijdstip welk bericht online komt. Deze kalender vul ik doorgaans per 1 of 2 maanden in. Nadat ik dat heb gedaan, stuur ik de kalender en de bijbehorende visuals naar de opdrachtgever op. De opdrachtgever kan dan eventuele aanpassingen doen en kijken of de informatie die in een bericht staat klopt. Hij is immers de expert in zijn vakgebied. Eventuele aanpassingen voer ik door en wanneer de contentkalender akkoord is, plan ik de berichten in  met een speciale tool die je hiervoor kunt gebruiken.

Het opstellen van een inhaakkalender

Ik maak voor een klant ook een inhaakkalender voor een heel jaar. Een inhaakkalender is een kalender waarop speciale dagen of gebeurtenissen staan waarop de klant kan inhaken op social media. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Black Friday, Kerstmis, Nationale Pannenkoekendag enzovoorts. Soms vergeet je in te haken op bepaalde dagen, maar het kan wel heel leuk en goed zijn om het te doen. Het is vooral een goed idee om in te haken op dagen die relevant zijn voor jouw branche. Hiermee laat je namelijk aan jouw doelgroep zien dat je actueel bent. Ik kijk per opdrachtgever op welke dagen hij het beste kan inhaken. De inhaakkalender houd ik trouwens altijd erbij als ik de contentkalender invul. Dan weet ik namelijk zeker dat ik geen enkele mogelijkheid mis om op de sociale media van een klant in te haken op leuke inhakers.

Marketingactiviteiten op en rondom de website

Naast de marketingactiviteiten die ik voor een klant op sociale media uitvoer, zijn er ook marketingactiviteiten die ik op en rondom de website van een klant kan uitvoeren. Heb ik tijdens de website audit namelijk wat verbeterpunten gezien? Dan bespreek ik dat met de klant en voer ik (bij akkoord van een klant) deze verbeterpunten op de website door. Daarnaast zijn er ook een aantal andere taken die ik (samen met) een klant kan uitvoeren. Hieronder vertel ik je welke dat zijn.

Het installeren en analyseren van Google Analytics

Voor klanten die dat willen, installeer ik Google Analytics. Dit is een software dat op de achtergrond jouw website monitort. Daardoor kun je in Google Analytics zien wie de bezoekers van jouw website zijn, wie zij zijn, waar zij vandaan komen, welke pagina’s zij bezoeken en of ze inderdaad wel overgaan tot bijvoorbeeld het contact met je opnemen of het doen van een aankoop. Wanneer de klant dat wil, kan ik samen met de klant de statistieken bekijken die in Google Analytics staan en aan de hand daarvan een advies op maat geven.

Het ontwikkelen van de nieuwsbrief

Een nieuwsbrief kun je als een verlengstuk van jouw website zien. Het is een middel om mensen vanuit hun mailbox op jouw website te laten terechtkomen. Het opstellen en versturen van conversiegerichte nieuwsbrieven is een mooi marketingmiddel om meer omzet te generen. Toch is de nieuwsbrief bij veel opdrachtgevers een ondergeschoven kindje, omdat ze er gewoonweg niet de tijd voor hebben. Daarom is het ook mogelijk om mij jouw nieuwsbrief te laten ontwikkelen en opstellen. Veel klanten hebben al een vaste template van hun nieuwsbrief en willen graag dat ik alleen de content verzorg en de nieuwsbrief verstuur. Er zijn ook klanten die zelf content aanleveren, maar die ik net wat meer conversiegericht schrijf, zodat de kans groter wordt dat de ontvangers van de nieuwsbrief daadwerkelijk actie ondernemen.

Altijd eerst een akkoord

Voordat ik een nieuwsbrief verstuur, laat ik deze eerst altijd even zien aan de opdrachtgever voor een akkoord of eventuele feedback. Wanneer de nieuwsbrief akkoord is, stuurt ik ‘m door naar de abonnees die de opdrachtgever op de nieuwsbrief heeft.

Een nieuwsbrief from scratch

Het is mogelijk om mij helemaal vanaf de basis een nieuwsbrief te laten ontwikkelen. Ik vind dit heel erg leuk om te doen! Ik heb hierover dan veel contact met de klant, zodat de nieuwsbrief perfect binnen de huisstijl van de klant past en aan zijn wensen voldoet.

Het ontwerpen van e-mailhandtekeningen

Naast alle hierboven genoemde marketingactiviteiten, kan ik onze opdrachtgevers ook helpen aan een mooi en goede e-mailhandtekening. Het is erg belangrijk om een goede en mooie e-mailhandtekening te hebben. Jouw e-mail handtekening is een soort digitaal visitekaartje waaraan mensen kunnen zien wie jij bent, wat jij doet, voor welk bedrijf je werkt en wat jouw contactgegevens zijn. Een goede e-mail handtekening oogt professioneel en laat direct aan de ontvanger van jouw e-mail zien van welk bedrijf jij bent.

Verschillende ontwerpen

Wanneer een klant een (nieuwe) e-mail handtekening nodig heeft, maak ik verschillende ontwerpen in de huisstijl van de klant waaruit hij kan kiezen. Net zoals bij de visuals voor social media kan een klant dan een ontwerp kiezen of aan mij vragen om elementen uit verschillende visuals samen te brengen, zodat er 1 ontwerp komt die helemaal aan de wensen van de klant voldoet.

Ook hulp nodig bij jouw marketingactiviteiten? Neem contact op!

Zoals je ziet, kan Isabella verschillende soorten marketingactiviteiten voor jouw bedrijf uitvoeren. Door jouw marketing uit handen te geven aan een professional zoals Isabella, kun je daadwerkelijk meer klanten én omzet krijgen. Wil jij graag weten wat Isabella precies voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan vandaag nog contact met ons op, want we vertellen het je graag!